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Cooperative Learning Project – English and Math – Prekinder


In preschool ages, based on their developmental stage, children are self-centered and are developing social skills. They are learning their role as part of a system that requires individuals to cooperate with each other. As an academic resource to help PK students to develop this important life skill, the five pillars of Cooperative Learning become crucial to their learning process: Positive interdependence, face-to-face interaction, individual accountability, social skills, and group processing.  Johnson, Johnson, and Smith (1991) defined Cooperative Learning as “the instructional use of small groups so that students work together to maximize their own and each other’s learning”.By focusing on their integrated project: It’s a Small World, and their tour through Egypt, PK students had the opportunity to learn about pharaohs, mummies, sarcophagi, religious beliefs, and burial ceremonies.

Through Cooperative Learning, our youngest students were divided into small groups (3 or 4 students) so that they could decorate a fragment of an Egyptian sarcophagus that when put together became the class project. Through this activity, they were able to understand that their role and compromise had a direct impact on the whole team’s product and performance (Individual accountability). Students had to come to agreements and decide how were they going to decorate their part of the sarcophagus to make it harmonious and adequate with the other pieces of the group puzzle; they had to communicate with each other to make these decisions (face-to-face interactions).

Students understood that every member of each team had to contribute in order for the whole team to succeed in this assignment (Positive Interdependence). When each part of the sarcophagus was completed and put together, our children had the opportunity to self-evaluate their participation and to reflect on the outcome of this project. They discussed what worked and what could be done differently next time (Group Processing). Students were very satisfied when they saw the completed sarcophagus and they had fun taking pictures with it. They finished this activity waiting for the next cooperative learning project as they were also able to satisfy their basic needs of fun, and love and belonging.

Camila Clavijo Abenoza Family Coordinator PK Math and English Teacher


Resumen: En las edades tempranas de preescolar y basados en sus niveles de desarrollo, los niños son individualistas y están aprendiendo a relacionarse positivamente con otros. Están empezando a comprender que son parte de un sistema que requiere que los individuos cooperen los unos con los otros.Como un recurso académico para ayudar a los estudiantes de Prejardín a desarrollar esta importante habilidad necesaria para la vida, los cinco pilares del Aprendizaje Cooperativo son vitales para el proceso de aprendizaje: Interdependencia positiva, interacción cara-a-cara, responsabilidad individual, habilidades sociales y procesamiento grupal. Johnson, Johnson and Smith (1991), definen el aprendizaje Cooperativo como “el uso de pequeños grupos con el fin de que los estudiantes puedan trabajar juntos para maximizar su propio aprendizaje y el de los demás”.

Enfocándonos en el proyecto integrado: It’s a Small World, y en el recorrido que estamos realizando por Egipto, los estudiantes de Prejardín han tenido la oportunidad de aprender sobre faraones, momias, sarcófagos, creencias religiosas y ceremonias fúnebres.A través del aprendizaje cooperativo, nuestros estudiantes más pequeños fueron divididos en grupos pequeños (3 o 4 estudiantes) para que pudieran decorar en equipo un fragmento de un sarcófago Egipcio que al unirlo se convertiría en el proyecto del curso. Mediante esta actividad los estudiantes comprendieron que su rol y compromiso en esta actividad tiene un impacto directo con el resultado y producto final del equipo (responsabilidad individual).

Los estudiantes debieron llegar a acuerdos y decidir de qué manera decorarían su parte del sarcófago para que fuera adecuado y armonioso al unirlo con las demás partes; fue necesario que se comunicaran entre ellos para poder tomar dichas decisiones (interacción cara-a-cara). Los estudiantes comprendieron que cada miembro del equipo debía contribuir si deseaban que el equipo completo fuera exitoso en este desempeño (interdependencia positiva).Cuando cada parte del sarcófago fue terminada y unida con las demás, nuestros pequeños tuvieron la oportunidad de hacer una auto-evaluación sobre su participación en esta actividad y de reflexionar en el resultado del proyecto. Discutieron como equipo qué funcionó y que pueden hacer diferente en otra oportunidad (Procesamiento Grupal).Los estudiantes se sintieron satisfechos al ver el resultado final del sarcófago y disfrutaron tomándose fotos con él. Finalizaron esta actividad esperando la próxima actividad de aprendizaje cooperativo ya que adicionalmente pudieron satisfacer su necesidad de diversión, y de amor y pertenencia.

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