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Teaching the IPA (International Phonetic Alphabet) Chart - English Class - High School

Communication, as a 21st Century Skill, is a fundamental aspect of Global Citizenship, THISREAL competencies, and our SHICKEL virtues at Rochester School. Knowing the difference between certain phonemes in English gives us the ability to communicate fluently and effectively. This can be tricky for students as English has 20 vowel sounds, whereas Spanish only has 5. For this reason, miscommunication can often occur. Consequently, teaching students the International Phonetic Alphabet (IPA) can raise their awareness of the position of their tongue, lips, and jaw when they are speaking; aid their memorization of certain sounds through the use of mime and symbols; and finally, and most importantly, satisfy their basic needs of love and belonging and power as they are able to feel more confident in their spoken production.

The IPA chart is divided into 3 parts: monophthongs, diphthongs, and consonants. The benefit of learning the symbols for the sounds is that teachers are able to refer to these symbols throughout the year when students are learning new vocabulary and expressions. Rather than providing the student with the correct pronunciation, which can easily be forgotten, students recognize the phonemic symbol as a visual hook for the sound and are encouraged to produce the sounds on their own.

Over the past few classes, I have introduced my 10th Grade students to the IPA chart by using Adrian Underhill´s (2005) techniques of using mime and gesture to elicit the different sounds. The students were able to complete a variety of individual, pair, and group work activities to practice. For example: matching words to the phonemes, learning the gestures of the different phonemes, reading the phonetic script, and writing new words that have the same phoneme sounds.

The students were incredibly engaged throughout these classes and could see the usefulness of learning the phonetic alphabet.

Resources: Underhill, A. (2005). Sound Foundations: Learning and Teaching Pronunciation. Macmillan Education.

Jennifer Chant Acevedo
English Teacher

Resumen: La comunicación, como Habilidad del Siglo XXI, es un aspecto fundamental de la Ciudadanía Global, de las competencias de THISREAL y de nuestras virtudes SHICKEL en la Escuela Rochester. Conocer la diferencia entre ciertos fonemas en inglés nos da la capacidad de comunicarnos con fluidez y eficacia. Esto puede ser complicado para los estudiantes, ya que el inglés tiene 20 sonidos vocálicos, mientras que el español sólo tiene 5. Por esta razón, a menudo pueden producirse fallos de comunicación. Por lo tanto, enseñar a los estudiantes el Alfabeto Fonético Internacional (AFI) puede aumentar su conciencia de la posición de la lengua, los labios y la mandíbula cuando están hablando; ayudar a su memorización de ciertos sonidos a través del uso de la mímica y los símbolos; y, por último, y lo más importante, satisfacer sus necesidades básicas de amor y pertenencia y el poder, ya que son capaces de sentirse más seguros en su producción oral.

La tabla IPA se divide en 3 partes: monofonías, diptongos y consonantes. La ventaja de aprender los símbolos de los sonidos es que los profesores pueden consultar estos símbolos a lo largo del año cuando los alumnos aprenden nuevo vocabulario y expresiones. En lugar de proporcionar al alumno la pronunciación correcta, que puede olvidarse fácilmente, los alumnos reconocen el símbolo fonémico como un gancho visual para el sonido y se les anima a producir los sonidos por sí mismos.

En las últimas clases, he introducido a mis alumnos de 10º grado en el gráfico del PAI utilizando las técnicas de Adrian Underhill (2005) de utilizar la mímica y los gestos para obtener los diferentes sonidos. Los alumnos pudieron realizar una serie de actividades individuales, por parejas y en grupo para practicar. Por ejemplo: emparejar palabras con los fonemas, aprender los gestos de los diferentes fonemas, leer la escritura fonética y escribir nuevas palabras que tengan los mismos sonidos de los fonemas.

Los alumnos se mostraron increíblemente comprometidos a lo largo de estas clases y pudieron comprobar la utilidad de aprender el alfabeto fonético.