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Development of Computational Thinking Through Problem-Solving Phases

The development of a digital, technological or mobile application project is the product of cycles, design cycles or software life cycles; although they seem to be two terms with different approaches, they are equally important processes for a product developed in a programming language or an artifact developed in a workshop, meet the specifications and expectations of the customer or end user.

Students from Fourth Grade to Twelfth Grade have been working on this skill, which is one of the most necessary in this century. In each of their classes they learn to identify the problem or need and to solve and generate ideas or solutions, through different design proposals, planning the step by step activities and digital tools that will allow the development of such solution. They develop the product either from a programming language, design or multimedia, evaluating the results using feedback among themselves, accompanied by the teacher. Finally they make the presentation of the project where they demonstrate the solution to the problem posed and the skills worked during the Computer Science classes.

La elaboración de un proyecto digital, tecnológico o aplicativo móvil son el producto de ciclos, los ciclos del diseño o los ciclos de vida del software; aunque parecieran dos términos con enfoques diferentes, son procesos igualmente importantes para que un producto desarrollado en un lenguaje de programación o un artefacto desarrollado en un taller, cumplan con las especificaciones y expectativas del cliente o usuario final.

Los estudiantes desde Tercer Grado a Undécimo vienen trabajando en esta habilidad, la cual es una de las más necesarias de este siglo. En cada una de sus clases aprenden a identificar el problema o la necesidad  y a resolver y generar ideas o soluciones, por medio de diferentes propuestas de diseño, planificando el paso a paso de las actividades y herramientas digitales que permitirá el desarrollo de dicha solución. Desarrollan el producto ya sea desde un lenguaje de programación, diseño o multimedia, evaluando los resultados haciendo uso de la retroalimentación entre ellos mismo, acompañados por el docente. Finalmente hacen la presentación del proyecto donde demuestran la solución al problema planteado y las habilidades trabajadas durante las clases de Ciencia de la Computación.

Referencias

TECNOLOGÍA SÉPTIMO CASD. (n.d.). Blogspot.com. Retrieved November 8, 2022, from https://tecnocasdseptimo.blogspot.com/2019/02/el-proceso-tecnologico-y-sus-fases.html

 

Miguel Alexander Salek Rodríguez Computer Science Curriculum Coordinator

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