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Medicine and Mathematic Models – Pi Day – Highschool


Luis Carlos Andres Pardo is a 2019 Rochester alumni who was part of the AP Calculus class and who is currently a student in the faculty of Medicine at the Universidad Nacional. During Pi Day 12th graders saw the presentation where he showed the illustrated relationship between medicine and mathematics by analyzing different mathematical models used to assist patients and study pharmacology, epidemiology, and molecular biology among many others.

The project presented has a focus on different areas of study such as mathematics, medicine, epidemiology, and mathematical models. Among the models presented in this project, some explained were: deterministic, probabilistic, quantitative, qualitative, among others. This project that began as an investigation born from curiosity and as a class assignment has now turned into a paper soon to publish and a presentation that creates a moment for seniors to ask about the university, and to learn about the research process at university. It also worked as an example of the applications of the mathematical tools that are learned during high school in a subject most think is math-free.

José Luis Zamora F. Math Teacher 9th, 10th, 11th & 12th 11th Coordinator

Resumen: Durante el Día de Pi los alumnos de 11º Grado vieron la presentación de Luis Carlos Andrés Pardo, un ex alumno del Colegio Rochester de 2019. Mostró un proyecto universitario que ilustra la relación entre la medicina y las matemáticas, analizando diferentes modelos matemáticos utilizados para asistir a los pacientes y estudiar la farmacología, la epidemiología y la biología molecular, entre otros muchos. Este proyecto que comenzó como una investigación nacida de la curiosidad y como un trabajo de clase el cual ahora ha crecido hasta convertirse en un trabajo pronto a publicar y en una presentación que crea la situación ideal para que los estudiantes de último año pregunten sobre la universidad, y conozcan el proceso de investigación en esta. También ha funcionado como ejemplo de las aplicaciones de las herramientas matemáticas que se aprenden durante el bachillerato en una asignatura que la mayoría piensa que no las utiliza.

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